27.02.2023

Zdrowie publiczne

DEFINICJA

Zgodnie z definicją WHO, zdrowie publiczne to nauka i sztuka zapobiegania chorobie, wydłużania życia oraz promowania zdrowia poprzez zorganizowane wysiłki społeczeństwa. Zdrowie publiczne zajmuje się zdrowiem osób, społeczności albo populacji, a także nie pomija przy tym poszczególnych jednostek. Nauka zdrowia publicznego to tworzenie, weryfikowanie i wykorzystanie teorii naukowych oraz prowadzenie badań naukowych. Sztuka zdrowia publicznego to inaczej działania praktyczne, które przebiegają pod postacią polityk
i programów zdrowotnych wynikających bezpośrednio z nauki zdrowia publicznego
.

W obiegu funkcjonuje wiele definicji zdrowia publicznego, sformułowano przy tym koncepcje zdrowia publicznego:

  • Nowego
  • Nowej ery
  • Globalnego
  • Międzynarodowego
  • Ekologicznego
  • Planetarnego
  • Opartego na dowodach[1]

W Polsce zadania z zakresu zdrowia publicznego są uregulowane w ustawie z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. 2015 poz. 1916, z późn. zm.) i obejmują:

  • monitorowanie i ocenę stanu zdrowia społeczeństwa, zagrożeń zdrowia oraz jakości życia związanej ze zdrowiem społeczeństwa;
  • edukację zdrowotną dostosowaną do potrzeb różnych grup społeczeństwa, w szczególności dzieci, młodzieży i osób starszych;
  • promocję zdrowia;
  • kreowanie postaw zdrowotnych i społecznych sprzyjających profilaktyce zachowań ryzykownych;
  • zapobieganie uzależnieniom oraz skutkom zdrowotnym i społecznym wynikającym z uzależnień;
  • profilaktykę chorób;
  • działania w celu rozpoznawania, eliminowania lub ograniczania zagrożeń i szkód dla zdrowia fizycznego i psychicznego w środowisku zamieszkania, nauki, pracy i rekreacji;
  • analizę adekwatności i efektywności udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej w odniesieniu do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych społeczeństwa;
  • inicjowanie i prowadzenie:
    • działalności naukowej w zakresie zdrowia publicznego,
    • współpracy międzynarodowej dotyczącej działalności naukowej w zakresie zdrowia publicznego;
    • rozwój kadr uczestniczących w realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego;
    • ograniczanie nierówności w zdrowiu wynikających z uwarunkowań społeczno-ekonomicznych;
    • działania w obszarze aktywności fizycznej[2].


Na podstawie ustawy o zdrowiu publiczny został opracowany Narodowy Program Zdrowia (NPZ), który jest dokumentem strategicznym dla zdrowia publicznego
.

Celem strategicznym NPZ na lata 2021-2025 jest zwiększenie liczby lat przeżytych w zdrowiu oraz zmniejszenie społecznych nierówności w zdrowiu.

Celami operacyjnymi NPZ są:

  • Profilaktyka nadwagi i otyłości;
  • Profilaktyka uzależnień;
  • Promocja zdrowia psychicznego;
  • Zdrowie środowiskowe i choroby zakaźne;
  • Wyzwania demograficzne[3].

Wysokość finansowania celów operacyjnych, zgodnie z NPZ, wynosi rocznie nie więcej niż 140 mln zł.

SYTUACJA ZDROWOTNA W POLSCE

Według ostatniego Raportu NIZP-PZH Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania przeciętna długość życia mężczyzn wynosiła 71,75 lat, a kobiet była o 7,93 roku dłuższa i wynosiła 79,68 lat.

Pandemia przyniosła wiele niekorzystnych zmian stanu zdrowia ludności w Polsce, w latach 2020-2021 skrócenie długości życia ludności Polski, w porównaniu z 2019 r. długość życia w 2021 r. była krótsza o 2,3 lat u mężczyzn (1,9 w wieku 65 lat) i 2,1 lat u kobiet (1,7 w wieku 65 lat)[4].

Wykres: Raport: Sytuacja Zdrowotna Ludności Polski i jej uwarunkowania 2022, str. 69

Wykres: Raport: Sytuacja Zdrowotna Ludności Polski i jej uwarunkowania 2022, str. 69 

Od dłuższego czasu obserwowane jest zjawisko dużej nadumieralności mężczyzn w stosunku do kobiet. Pierwszy rok pandemii pogłębił ten problem.

Wykres: Różnice przeciętnego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn wg wieku w latach 1991–2021 (na podstawie danych GUS), Raport: Sytuacja Zdrowotna Ludności Polski i jej uwarunkowania 2022, str. 74.

Wykres: Różnice przeciętnego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn wg wieku w latach 1991–2021 (na podstawie danych GUS), Raport: Sytuacja Zdrowotna Ludności Polski i jej uwarunkowania 2022, str. 74.

Wykres: Przeciętne trwanie życia mężczyzn i kobiet w wieku 0 lat (Lex) mieszkających na wsi oraz w miastach wg liczby mieszkańców w latach 2018—2019, jego roczne tempo zmian w ostatnim okresie (lata/rok), wartość obserwowana (Lex obs) w latach 2020 i 2021, wartość oczekiwana na podstawie wcześniejszego trendu (Lex ocz), skrócenie długości życia (lata) w stosunku do wartości oczekiwanej (obliczenia własne i dane GUS), Raport: Sytuacja Zdrowotna Ludności Polski i jej uwarunkowania 2022, str.76.

: Przeciętne trwanie życia mężczyzn i kobiet w wieku 0 lat

Długość życia mieszkańców Polski różni się w zależności od zamieszkania – wieś, małe czy duże miasto. Przeciętna długość życia jest najkrótsza u mieszkańców miast poniżej 5 tys. ludności, z kolei najdłużej żyją mieszkańcy miast powyżej 500 tys. mieszkańców.

ZDROWIE PUBLICZNE 3.0. – POLICY BRIEFS POLSKIEJ AKADEMII NAUK[5]

Jest to pierwsza z czternastu ekspertyz dotyczących wybranych aspektów systemu zdrowia w Polsce, przygotowana przez ekspertów Polskiej Akademii Nauk w ramach projektu Komitetu Zdrowia Publicznego PAN „Ocena wybranych elementów systemu zdrowia w Polsce na podstawie dowodów naukowych i dobrych praktyk innych krajów – Polskie Zdrowie 2.0”.

Eksperci wskazali jako niezbędne zmianę spojrzenia na zdrowie publiczne i prozdrowotną politykę państwa, wymieniając:

  • prowadzenie polityki zdrowotnej i prozdrowotnej państwa w oparciu o dowody naukowe i dobre praktyki innych krajów, ze szczególnym uwzględnieniem reprezentatywnych danych epidemiologicznych i ekonomicznych, pozwalających na ocenę gospodarczych i społecznych konsekwencji utraty zdrowia i niepełnosprawności
  • zintegrowanie medycyny naprawczej, zdrowia publicznego i polityki społecznej;
  • stałe monitorowanie nierówności w zdrowiu, sytuacji zdrowotnej i społecznej grup szczególnie narażonych, w tym seniorów oraz zagrożeń środowiskowych;
  • potraktowanie edukacji prozdrowotnej i zdrowia psychicznego jako priorytetu, szczególnie wśród dzieci, młodzieży i osób w wieku podeszłym;
  • realizacja właściwej polityki informacyjnej i zbudowanie realnego przywództwa dla uzyskania zaufania społecznego niezbędnego do akceptacji polityki zdrowotnej państwa;
  • zbudowanie nowoczesnego zinstytucjonalizowanego zaplecza eksperckiego dla badań naukowych, obejmującego placówki akademickie, instytut branżowe, a także think tanki i instytucje prywatne, oceniające efekty zdrowia publicznego i polityki zdrowotnej państwa oraz przygotowujących wdrożenia.

W ocenie ekspertów skutki pandemii, a także międzynarodowy kryzys polityczny i militarny ukazał faktyczny wpływ zdrowia na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki.


 


[1] Dr hab. n. med. Dorota Cianciara, ProfiBaza, serwis prowadzony przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Instytut Badawczy https://profibaza.pzh.gov.pl/publikacje/podstawy-zdrowia-publicznego/03-zdrowie-publiczne
[2] Art. 2 ustawa z dnia 11 września 2015 r. (Dz. U. 2015 poz. 1916, z późn. zm.) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20150001916/U/D20151916Lj.pdf
[3] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie Narodowego Programy Zdrowia na lata 2021-2025 (Dz. U. 2021 poz. 642) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210000642
[4] Raport: Sytuacja Zdrowotna Ludności Polski i jej uwarunkowania 2022, pod redakcją B. Wojtyniaka i P. Goryńskiego, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa 2022 https://www.pzh.gov.pl/raport-sytuacja-zdrowotna-ludnosci-polski-i-jej-uwarunkowania/
[5] Rekomendacje strategiczne na lata 2023-2027: Zasadnicze wzmocnienie zdrowia publicznego – Polskie Zdrowie 2.0., W. Hanke, J. Heitzman, G. Juszczyk, B. Samoliński, C. Włodarczyk, B. Wojtyniak, T. Zdrojewski, Warszawa, wrzesień 2022 r.
Pobierz plik Rozmiar
Zdrowie publiczne 0,42 MiB

Podziel się:

2024 © Copyright: Związek Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA
All Rights Reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone.
page: 0,7424 s, time: 0,9042 s database, query: 192, querytime: 0,1618 s