W debatach uczestniczyli reprezentanci środowiska lekarskiego – Naczelnej Izby Lekarskiej oraz Porozumienia Zielonogórskiego, wybitni klinicyści oraz przedstawiciele organizacji pacjentów. Udział w panelach wzięli również Jerzy Buzek, były premier i przewodniczący Parlamentu Europejskiego oraz Vytenis Andriukaitis, Komisarz UE ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności.
Reprezentujący INFARMĘ Paweł Sztwiertnia, jako członek Komitetu Organizacyjnego Kongresu wystąpił podczas gali otwierającej wydarzenie, a w ciągu 2 dni brał także udział w 5 panelach dyskusyjnych:
- „System ochrony zdrowia – bilans otwarcia i planowane zmiany 2016-19”, z udziałem m.in. byłego ministra zdrowia Mariana Zembali, posłanki Beaty Małeckiej-Libery, wiceprezesa NFZ Andrzeja Jacyny oraz Jacka Krajewskiego z Porozumienia Zielonogórskiego;
- „Przemysł medyczny w Polsce” z udziałem m.in. Macieja Boguckiego, eksperta Zespołu ds. Konkurencyjności Branży Farmaceutycznej w Ministerstwie Rozwoju;
- „Innowacje w medycynie” z udziałem m.in. prof. Zbigniewa Gacionga oraz Izabeli Rzepczyńskiej z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju;
- „Konsultacje w medycynie – trudna sztuka dialogu z decydentami”, z udziałem organizacji pacjentów oraz przedstawiciela Rzecznika Praw Pacjenta;
- „Finansowanie systemu ochrony zdrowia – wybrane zagadnienia”, z udziałem m.in. Andrzeja Jacyny, wiceprezesa NFZ oraz Andrzeja Sośnierza, posła sejmowej Komisji Zdrowia.
Podczas Kongresu zaprezentowany został także raport „Badania kliniczne w Polsce”, przygotowany na zlecenie INFARMY, Polcro oraz GCP.pl przez firmę doradczą PwC.
INFARMA była również aktywna w komunikacji z mediami. W związku z udziałem INFARMY w Kongresie opublikowane zostały 4 materiały dla prasy:
- informacja zapraszająca na panele z udziałem dyrektora generalnego INFARMY Pawła Sztwiertni,
- informacja na temat wyników raportu „Badania kliniczne w Polsce”,
- podsumowanie pierwszego dnia Kongresu z perspektywy INFARMY,
- podsumowanie drugiego dnia Kongresu z perspektywy INFARMY.
INFARMA aktywnie komunikowała się również za pośrednictwem swojego konta na Twitterze. W trakcie 3 dni obecności opublikowanych zostało:
- 58 tweetów w ramach live twitting z najważniejszych sesji oraz innych wydarzeń z udziałem INFARMY,
- tweety poskutkowały bardzo wysokim poziomem interakcji - dodanie do ulubionych lub podanie dalej treści wiadomości aż 188 razy.
Podczas tego wydarzenia INFARMA realizowała także wywiady z kluczowymi decydentami systemu ochrony zdrowia w ramach projektu INFARMA TV. Wypowiedzi udzielili m.in.:
- Konstanty Radziwiłł, minister zdrowia
- Krzysztof Łanda, wiceminister zdrowia
- Jacek Krajewski, prezes Porozumienia Zielonogórskiego,
- Beata Małecka Libera z sejmowej Komisji Zdrowia,
- Maciej Bogucki, ekspert Zespołu ds. Konkurencyjności Branży Farmaceutycznej w Ministerstwie Rozwoju.
Najważniejsze zagadnienia poruszane podczas Kongresu:
Katowicki Kongres Wyzwań Zdrowotnych otworzyło wystąpienie ministra zdrowia Konstantego Radziwiłła. Jako punkt wyjścia wskazał on na słabą ocenę systemu ochrony zdrowia przez pacjentów, lekarzy, a także polskich oraz zagranicznych ekspertów oraz wynikającą z tego faktu potrzebę głębokiej, merytorycznej analizy istniejących problemów. Jej celem byłoby wprowadzenie przemyślanych i opartych o szerokie konsultacje rozwiązań w kilku kluczowych obszarach. Definiując najważniejsze zadania, jakie stoją przed kierownictwem resortu Konstanty Radziwiłł wskazał m.in. na wyzwania związane z demografią, kształceniem zawodowym oraz nierównościami w dostępie do opieki zdrowotnej. Problemy te w bezpośredni sposób skorelowane są z wysokością nakładów publicznych przeznaczonych na zdrowie. Jak kilkukrotnie podkreślił minister Konstanty Radziwiłł, system jest niedofinansowany, co uniemożliwia poprawę wyników terapeutycznych, ale ogranicza również możliwość realizacji działań prewencyjnych i profilaktycznych.
Kwestia zagwarantowania odpowiedniego finansowania zdrowia stała się ważnym elementem pozostałych paneli poświęconych problemom systemowym i kwestiom terapeutycznym. W ocenie ekspertów przeznaczenie większych środków na ochronę zdrowia, np. do poziomu średniej
w krajach OECD, powinno przełożyć się na poprawę dostępu pacjentów do najnowszych osiągnięć medycyny. Stanowiłoby to także odpowiedź na wiele demograficznych wyzwań, z jakimi wkrótce mierzyć się będzie Polska.