Zapis, w obecnej formie jest bardzo ogólny, a dotyczy zagadnień kluczowych z punktu widzenia ochrony zdrowia, a w szczególności pacjentów i lekarzy. INFARMA stoi na stanowisku, że wprowadzenie zmian w organizacji zakupów produktów leczniczych, powinno minimalizować ryzyka związane z niewłaściwym wdrożeniem regulacji, zwłaszcza w obszarze, który dotyka tak wrażliwej sfery jak życie i zdrowie pacjentów. Natomiast zaproponowane zmiany niosą za sobą szereg ryzyk, w tym naruszenie praw pacjenta, który ma prawo do skutecznej terapii realizowanej zgodnie z aktualną wiedzą medyczną. Nadrzędnym wymogiem jest konieczność podania pacjentowi leku właściwego pod względem wskazań klinicznych. Prawo to nie może zostać ograniczone przez poszukiwanie oszczędności.
Główne obawy związane z nowymi przepisami to:
- brak niezbędnej precyzji przepisów określających mechanizm organizacji wspólnych postępowań,
- ryzyko postępowania niezgodnego z aktualną wiedzą medyczną,
- ryzyko nieosiągnięcia zakładanego celu – oszczędności,
- ryzyko zaburzenia rynku,
- ryzyko niezgodności z ustawą o refundacji leków.
Zaproponowane regulacje nie były opiniowane na etapie konsultacji publicznych projektu ustawy, nie zostały poddane również analizie ekonomicznych i społecznych skutków. Wprowadzone przepisy określają organizację postępowań przetargowych na bardzo ogólnym poziomie, nie dostrzegając, że skutki i ryzyka związane z niewłaściwym wdrożeniem regulacji mogą być znaczące dla różnych uczestników systemu. Generuje to dużą niestabilność w zakresie prowadzenia działalności, dokonywania inwestycji, a także stosowania przepisów odpowiednich ustaw.
INFARMA wraz z organizacjami branżowymi zaproponowała, aby nowe regulacje zostały przedmiotem pogłębionej debaty publicznej z udziałem wszystkich zainteresowanych stron.
Pismo do Ministra Zdrowia, Łukasza Szumowskiego
Pismo do Podsekretarzy Stanu Janusza Cieszyńskiego i Macieja Miłkowskiego
Załącznik do pisma do Podsekretarzy Stanu Janusza Cieszyńskiego i Macieja Miłkowskiego